Е

лектрическата китара е изключително популярен инструмент, историята на който започва през далечната 1936 година, когато популярният джаз китарист Чарли Крисчън (1916-1942г.) започва да използва своята акустична китара с адаптери, закачени към тялото и, за да свири соло със своята банда. И до днес този тип китари намират своята партия в почти всички световни стилове музика и като инструмент са много често срещан избор за подарък на начинаещи и ентусиасти. В тази статия ще се опитаме да ви дадем насоки как да изберете сами първата си китара или пък да ви улесним при покупката на електрическа китара предназначена да зарадва вашите близки, приятели или деца.

 

Информирайте се

За да получите адекватна и достоверна информация или съвет, е добре да зададете точен въпрос. Това може да се случи единствено, ако предварително сте поне малко информирани в областта, в която имате нужда от помощ. Четейки тази статия сте на правили една голяма крачка към самообучението си в света на китарите и шансът да закупите китара, която би ви харесала е по-голям. Същото важи и за обслужващия персонал в музикалните магазини – попитайте ни, все още е безплатно (и винаги ще бъде) ?

Първите стъпки в света на музиката най-често представляват подражаване на различни музикални идоли. Това също е добра отправна точка, защото ако например сте свидетели на това какъв стил или коя група най-често слуша вашето дете или приятел, ще скъсите още разстоянието до правилния избор. Инструментите, на които свирят звездите, най-вероятно ще се окажат над вашия предвиден бюджет, но въпреки това имате шанса да откриете инструмент със сходни характеристики и с достатъчно добро качество на добра цена.

Ето и няколко примерни въпроса, на които вие самите ще е добре първо да отговорите:

  • Какъв стил музика слушате (или човекът, за който ще е предназначена китарата)?
  • Кои са любимите ви музиканти и на какви инструменти свирят те? (в интернет пространството е лесно да се открие информация за това)
  • Каква визия предпочитате? Цветът не определя качеството на китарата, но е важно и дизайнът да ви допада.
  • Последно но не по важност – с какъв бюджет разполагате?

 

Не приемайте за чиста монета съвети от всеки

Опитайте се да направите своя избор сами. Така ще намалите риска от това, да съжалявате в последствие. Светът на китарите, особено електрическите, е необятен и много често мнението на хората и музикантите е субективно и генерализиращо. Избягвайте да приемате категорични мнения от сорта на „За тези пари не можеш да купиш нищо хубаво!“ или „Китарите се делят на две: Fender и всички останали!“. Необосновани, тези мнения трябва да ви накарат да се замислите до колко те са обективни.

Разбира се всичко това не важи с пълна сила тогава, когато например ходите на уроци при професионалист. Много често учителите по китара имат няколко различни типа инструменти под ръка, които могат да ви покажат и предложат да изпробвате, докато не прецените кой е вашият. Същото важи и за подкрепата на вашия педагог при закупуването на китара от онлайн или физически музикален магазин.

Запомнете едно: определения, като „най-добра китара“ – не съществуват! Най-добрата китара е тази, която се харесва от вас или от получателя и, изглежда добре и кара свирещия да изпитва удоволствие от собствената си музика!

Винаги може да откриете по-скъп инструмент от този, който сте закупили, но ако купувате китара за пръв път и сте надскочили прага на разумното, в името на това да купите нещо по-добро, е по-вероятно да сбъркате, независимо дали я купувате за вас или не. По-бюджетните варианти имат една изключително важна характеристика – можете да си позволите да експериментирате! Ще смените сами първите си струни, ще подмените адаптерите си с по-добри, ще се научите да настройвате китарата и т.н.

Личният опит ще ви бъде много по-ценен от всички останало съвети, които сте получили или прочели.

 

Доверете се на инстинктите си

Ако харесвате как дадена китара изглежда или се усеща, вземете я!

Ако възникнат проблеми в последствие - винаги можете да я върнете в магазина, от който сте я закупили. Уверете се, че има гаранция. Доверете се на инстинктите си и не позволявайте да ви продадат нещо, в което не сте сигурни и не желаете.

По-рано споменахме, че е добре да се доверите на съветите от специалисти в музикалните магазини. Въпреки това обаче, е добре да разчитате предимно на собствения си усет. Не се предоверявайте и не задълбавайте в характеристиките и „сложните“ думи, с които ще ви омаят повечето търговци. В този ред на мисли – задължително се запознайте с условията на гаранцията! Винаги може да замените китарата, която не ви харесва, ако сте направили прекалено първичен и недообмислен избор. В повечето музикални магазини продавачите са запознати с това и няма да има проблем да я замените. В противен случай – това просто не е вашият магазин.

 

Защо да започнете с електрическа китара?

Поредната заблуда е да се започне с възможно най-евтината китара. Проблемът с този начин на мислене, е че най-евтините модели понякога се оказват толкова трудни за свирене, че е възможно начинаещите да се откажат, понеже не произвеждат желания резултат, като звук, а всъщност вината не е у тях.

От тук идва и митът, че задължително първата китара трябва да бъде акустична, за да се научите и да свикнете със звукоизвличането, и ефектите на електрическия звук, като дисторжън например, да не ви объркват. Това е така, но не е достатъчно за да е задължително първата ви китара да бъде акустична или класическа, а не електрическа. Тези китари имат страхотен звук, много добра динамика и са подходящи за свирене на различни жанрове музика, но ако не са вашата китара – рискувате процеса по изучаване на инструмента да не ви донесе удовлетворение.

Има още една особеност, която може да ви заблуди и тя е, че това, което може да изсвирите на електрическата китара може да се изсвири и на акустична, но не винаги обратното е така. Разликата е в начина на получаване на звука и самото функциониране на двата типа инструменти. Акустичната китара издава звук благодарение на трептенето на струните, които резонират в кухината на тялото и, докато при електрическата има вградени адаптери, които преобразуват звука в електрически и за да го чуете е нужен усилвател, съответно тялото на самата китара е кухо.

Въпреки всичко, оставаме с уговорката, че акустичните и класическите китари са уникални музикални инструменти сами по себе си и нищо не може да ги измести на 100%.

Не на последно място е и факта, че с помощта на многобройни видове софтуер и съвсем малко и евтин хардуер – ще може да записвате своите музикални произведения директно на компютър. Това предимство на електрическата китара ще ви помогне да се чувате отстрани, докато се учите, което е изключително важно в процеса на музикалното усъвършенстване.

 

Съставни части на електрическата китара

Видове използван дървен материал при електрическите китари

От ранните години на музиката, инструментите и дървесината са обвързани, като електрическата китара не прави изключение. Дървесината, използвана при електрическите китари, е най-често наричана tonewoods. Интересното е, че дървесината приема различни характеристики в зависимост от това в коя част на китарата се използва.

Още от създаването на първите музикални инструменти в историята на света, дървесината играе огромна роля за звученето им, като китарата не прави изключение. Най-често използваната дървесина при китарите се нарича “tonewoods”, като тук е важно да споменем, че всеки дървен материал придобива различни характеристики в зависимост от мястото на китарата, на което се използва.

Ето ги и най-често използваните дървени материали при изработка на китари:

Често използвана дървесина за тяло (Tonewoods)

  • Елша (Alder) - Лека дървесина с балансиран тон;
  • Ясен (Ash) - Видима структура на порите с балансиран тон. Иделаен за прозиращ финиш;
  • Липа (Basswood) - Лека с топъл звук и силни среди;
  • Korina - Средна до тежка дървесина с изключително топъл звука и по-малко високи;
  • Махагон (Mahogany) - Най-често тежка дървесина, изключително топъл звук с много състеин;
  • Клен (Maple) - Средно тежка до тежка, изключително ярък звук с много състейн;
  • Топола (Poplar) - Лека и твърда дъвесина – ярък и чист звук.

Често изпозвана дървесина за нек (Common Neck Woods)

  • Клен (Maple) - Плътен, твърд и здрав с изключително ярък звук и много състейн;
  • Махагон (Mahogany) - Изключително топъл и „дебел“ звук.

Дървесина за фретборд (Fretboard Woods)

  • Клен (Maple) - Плътен, твърд и здрав с изключително ярък звук и много състейн. Изключително бързи фингърборди;
  • Палисандър (Rosewood) - За плавно и бързо свирене с изключително топъл тон;
  • Абанос (Ebony) - Изключително твърдо дърво, плавно и бързо свирене, ярък тон и дълъг състейн;
  • Pau Ferro - Заместител на бразилския палисандър. В директен превод означава „желязно дърво“. Изключително твърдо дърво, бързо и гладко свирене. Тонът е по-ярък от палисандър и по-топъл от абанос.

 

Адаптери за електрическа китара

Single-coil адаптери

Това е първият тип адаптери, създадени и използвани до днес в електрическите китари. Лошото при тях е, че устройството им представлява една намотка с жица и/или с един магнит, което само по себе си наподобява структурата на обикновена антена, а това позволява улавянето на много странични и паразитни шумове.

Звукът от single-coil адаптери

Single-coil адаптерите имат тънък, чист и ясен звук. Single-coil адаптерите са често срещани във Fender китарите (като Stratocaster и Telecaster – две китари популярни в рок, кънтри и поп средите). Някои от най-известните китаристи, ползвали Fender Strat single-coil звук, са Джими Хендрикс, Ерик Клептън и Стиви Рей Вон. Известни музиканти, ползвали Telecater са Брус Спрингстийн, Бък Оуенс и Джони Пейчек.

Humbucker адаптери

Тези адаптери представляват две намотки една до друга, навити около 2 реда магнитопроводи и се явяват двата полюса на един магнит, разположен под тях.

Така са проектирани, че чистия тон от струните става двойно по-силен, докато смущенията от околните източници се заглушават. В резултат се губят някои високи честоти, които се изключват взаимно в двете бобини и в резултат на това, хъмбъкера има по-малко "блясък", Звучи по-дебело и басово. Този „тежък“ звук се асоциира с рок и метъл.

Звукът от humbucker (double-coil) адаптерите

Humbucker адаптерите са включени в два модела Les Paul от 1957г – Goldtop Standard и Les Paul Custom с три адаптера. Топлият, мек double-coil звук от Gibson Les Paul е любим на много рок, блус, поп и джаз музиканти. Eric Clapton също е започнал с Gibson, но най-известните имена, които се асоциират с humbucker звук са Джими Пейдж, Джо Пери, Джон Ленън, ББ Кинг, Уес Монтгомъри. Много китаристи използват комбинации от single coil и humbucker адаптери. Често срещано е double-coil адаптерите да се делят на single-coil с помощта на превключвач. Това предоставя на китариста голям избор.

 

Китарни некове

Некът (или буквално преведено от английски – врат) е част от китарата, която играе важна роля за усещането при свирене. Всеки китарист си има свои предпочитания и индивидуално усещане за това. Основните характеристики, които е добре да се следят са 3: дървесина, връзка с тялото на китарата (neck join, но за това по-късно) и профил (размери и форма).

Дървесина за нек

  • Клен (Maple) – Такъв тип дървесина използва Лео Фендер при първата солидна електрическа китара (която в последствие става исвестна като Телекастър). Кленът е средно твърдо и средно тежко дърво, което пък от своя страна дебалансира китарата към нека (neck heavy). Фендър използва клен за изработката на фингърборда (за това след малко).
  • Махагон (Mahogany) – Акустичните китари използват махагонът като материал от доста време. Малко по-гъвкав е от клена (и малко по-лек). Ясно отличимият му тъмен натурален цвят прави изключително красив контраст в комбинация с кленов или смърчов (spruce) топ. Доста акустични китари използват махагон за изработката на страничните и задния панел.
  • Палисандър (Rosewood) – Средно пореста, тежка дървесина, има разновидности. На първо място – бразилският палисандър, който вече е рядък и скъп, в резултат на прекомерна употреба и бавно залесяване. Палисандърът се използва често за фингърборд, поради сравнително гладката и твърда повърхност, която притежава. Пол Рийд Смит (PRS Guitars) прави китари с некове от палисандър. Много акустични китари са от тази дървесина.
  • Pau ferro – Наскоро изгрял заместител на бразилския палисандър – тежко дърво без пори, което го прави лесно за третиране на финиш и често използвано за некове и фингърборди. Нещо изключително важно: Pau ferro може да предизвика алергична реакция на повече от 15% от хората.
  • Липа (Basswood) – Предвид сравнително широките пори на дървесината, които я правят по-мека от останалите, липата е намерила своето място както в евтините акустични китари, така и в електрическите от висок клас. Parker Guitars покрива нековете си от липа с карбон-епоксидна смола – резултатът е изключително здрав и лек нек.

В интернет ще откриете много подробна информация на тема Tonewoods, но имайте предвид, че може да изградите своето собствено мнение единствено след, като имате жив допир с китарата и се доверите на собствените си уши.

Обикновено е почти невъзможно да си закупите евтина китара с качествена използвана дървесина, но както по-рано казахме – това не означава, че китарата не е подходяща.

 

Neck joints – връзка на нека с тялото на китарата

Това е изключително важна и опорна точка в тялото както на електрическите, така и на акустичните китари. Причините за това са две: neck joint-а е място, където се образува доста голямо напрежение, поради опънът, който струните създават и второ, neck joint е фактор за цялостния завършек на звученето на инструмента.

Съществуват три основни типа свързване.

Set (“set-in”) Нек

Този тип свързване на некът с тялото на китарата представлява прецизно лепене на двете основни части, като некът се изрязва много точно, за да пасне перфектно в предвиденото му място в тялото на китарата. Тук има една особеност, а именно dove-tail връзките, които се монтират, за да се предотврати клатенето на нека. Gibson Les Paul моделите са ярък пример за електрически китари със set некове.

Bolt-on Нек

Този термин се прилага за първата електрическа китара на Лео Фендер, която в последствие се нарича Телекастър. Ироничното в случая е, че Фендер не е използвал болтове – некът е бил закрепен за тялото със четири винта за дърво. Независимо от това - името си остава. Някои производители наистина използват болтове. Taylor, поръчков производител на акустични и електрически китари, разработва специален bolt-on дизайн, в който главата на болта е във вътрешноста на тялото на китарата. Почти всички bolt-on некове са на солидни китари.

Neck Through Body

Принципът на свързване при Neck through Body е възможно да се открие единствено в солидните китари, тъй като там практически тялото и некът са едно цяло. В по-съвременните си варианти, neck trough също използват dove tail връзки, за по-голяма издръжливост. Популярно твърдение е, че този тип китари са значително по-леки, което довежда до по-ярък и изтънен звук.

 

Профили на нека: “C”, “U”, “D” или “V”?

Профилът на нека е може би най-индивидуалната характеристика на електрическата китара, която пряко влияе на начина по който се свири на нея, също както и на удобството и лекотата, с които движите ръката си по прагчетата.

За съжаление в случая няма универсално решение или конкретен съвет, тъй като удобството при свирене е строго специфично за всеки музикант. Повечето китари използват тип „C“ некове, тъй като са по-тънки и позволяват по-лесното движене на дланта, но това не е общоприет фактор за удобство, за това е най-добре да изпробвате възможно най-много и различни варианти и да откриете своя най-удобен.

До колко са важни прагчетата?

Праговете са част от китарата, която може да повлияе освен на тона и на удобството при свирене. Те се определят от производителя и се оразмеряват спрямо нека, на който се поставят. Научавайки различните видове техники при свирене на електрическа китара, ще можете с времето и сами да определите до колко са удобни прагчетата на вашата китара. Колкото по-чисто и безпрепятствено се спрявате, толкова по ясно е, че прагчетата са изчислени точно.

И все пак за да се придържаме към идеята на тази статия, вие няма как да определите до колко удобни са грифовете преди да сте експериментирали и посвирили известно време на инструмента. Просто, като за начало, имайте предвид, че това все пак е важна съставна част от китарата и с времето сами ще отсеете по-добрия гриф, с по-удобните прагчета, от по-кофти изпълнението.


Форма на тялото на електрическата китара

Електрическите китари са в три основни разновидности: solidbody, semihollow, hollowbody. В тази тема акцентираме на solid body китарите.

  • LP (Les Paul) – типична форма за Gibson, в последствие всички производители я използват. Сравнително удобна за свирене седнал и прав. Средно добър достъп до високия регистър. Най-често LP китарите от марките Gibson/Epiphone са махагонови и са доста тежки. Имайте това предвид, ако свирите на дълги участия;
  • Explorer – сравнително тежка китара. Добър достъп до високия регистър. Тялото и осигурява един добър баланс, тъй като е тежка назад и вдига нека към ръката ви;
  • RG - Идеална за свирене прав и седнал. Класическа форма за Metal китарите от 80-те до наши дни. Добър достъп до високия регистър;
  • Stratocaster, Telecaster – сходни характеристики с RG;
  • V shape – Изключително добра за шред, тъй като достъпът до високия регистър е безпрецедентен. Удобна за свирене прав, но изключително неудобна за свирене седнал. Имайте това предвид, когато сте начинаещи, повече от времето си ще свирите седнали.

Съществуват много други форми като Firebird, различни модели на B.C. Rich и много други, но горепосочените са основни най-разпространени.

 

Какво да гледаме при избора на електрическа китара?

Дървесина (Wood)

Както и по-рано споменахме, дървесината и материалът, от който е съставена китарата са изключително важни. Не винаги по-скъпата дървесина е еквивалентна на по-добра китара, въпреки че съществува до голяма степен такава закономерност.


Neck

Какъв нек ще изберете зависи от размера на вашата ръка. Няма готова формула за това, трябва да пробвате. Не е задължително дебел нек да е неподходящ за шред и обратното – тънък да е задължително бърз. Всичко е въпрос на лично удобство, пробвайте и открийте вашия.


Set нек или Bolt-on нек

Някои хора смятат, че set neck (или залепен) има по-добър състейн (задържане) от bolt-on нековете. Това може да повлияе на избора ви, но ако искате Fender Staratocaster, нековете са bolt-on! Обратно - ако искате Gibson, трябва да се примирите с факта, че са само set neck.


Дължина на скалата (мензура)


Мензура – това е разстоянието от нъта до бриджа или разстоянието, в което струната вибрира. Разположението на праговете (интонация) е съотношение базирано на мензурата, което означава, че китари с по-голяма мензура имат повече разстояние между праговете.

Повечето модерни електрически китари изпозлват един или два често срещани размери за мензура: Gibson използва мензура 24,75 инча, което се отразява на атаката и придава плътно звучене на басовите ноти. Fender използват най-често мензура 25,5 инча, което от своя страна придава на Strat-овете техния чист и режещ звук. Пол Рийд Смит (PRS) използва мензура 25 инча, която не е компромис между двете посочени марки, а е изчислена, за да създаде специфичното му звучене. Мензурата сама по себе си не определя тона. Той е съвкупност от всички показатели.


Мензура

Всяка струна на китарата се настройва да трепти на определена честота и съответно да издава конкретен тон. Реда на тоновете при настройване се нарича строй. В този ред на мисли мензурата е разстоянието от нът-а до бриджа или пълното разстояние в което струната трепти.

Дължината на мензурата влияе едновременно на опъна на струните и на цялостното звучене на китарата.

Повечето модерни електрически китари изпозлват един или два често срещани размери за мензура: Gibson използва мензура 24,75 инча, което се отразява на атаката и придава плътно звучене на басовите ноти. Fender използват най-често мензура 25,5 инча, което от своя страна придава на Strat-овете техния чист и режещ звук. Пол Рийд Смит (PRS) използва мензура 25 инча, която не е компромис между двете посочени марки, а е изчислена, за да създаде специфичното му звучене. Мензурата сама по себе си не определя тона. Той е съвкупност от всички показатели.

Съществуват Баритон китари, които са пригодени специално за ниски строеве и разполагат с мензури над 26 инча (всякакви вариации от 26 до 36 инча, а вероятно и нагоре). В стандартен строй EADGBE не ви е нужна мензура много над 24-26 инча. За това най-известните производители използват 24,75 и 25,5 инча. Тази мензура осигурява опън от около 45кг при струни 10-46 в стандартен строй. За повечето музиканти това се счита за комфортен размер и опън. 


Интонация

Интонацията е определяща за това дали нотите звучат правилно, когато се придвижвате нагоре по нека. Ако разстоянието между праговете (обикновено над 12-ти) е неправилно, китарата няма да може да се настрои, което я прави неизползваема.

Ако имате възможност - при избор на китара вземете приятел/учител, който разбира повече от вас и има опит с китарите. Той може да чуе потенциални проблеми в интонацията на избрана от вас китара. Много често такива проблеми се решават със занасяне при лютиер и не излизат скъпо, но може и да са в следствие на по-сериозни фабрични дефекти.

 

Брой прагове (Number of Frets)

Повечето електрически китари са с 22 прага, но ако искате да свирите във висок регистър (соло китари), 24 прага ви осигуряват една октава над 12-ти праг.

Ако се загледате в любимите си групи ще забележите, че много често ритъм китаристите използват китари с 22 прага, а лийд китаистите 24 прага. Това не е задължително правило и има множество изключения.

 

Радиус на фингърборд (Fretboard radius)

Най-общо казано, радиусът измерва окръжноста, която извивката на фингърборда теоритично очертава. Колкото по-голям е радиуса, толкова по-плосък е вашия фингърборд. Ето и няколко нагледни примера:

  • Fender – 7,25/9,5 инча радиус – китари, които се използват предимно за блус, бендове, ритъм и изключително рядко за метъл и лийд шред;
  • Gibson – 12 инча радиус – китари, които са приложими за блус, бендове, ритъм, доста често и метъл ритъм. Самата извивка на фингърборда ви позволява да го обхванете добре с показалец при хващане на баре акорди за ритъм;
  • Schecter, ESP – Най-често изпозлват 14 инча радиус, който е удобен за лийд и шред;
  • Ibanez, MusicMan – Имат доста модели с 16 инча радиус, което ги прави изключително удобни за лийд. 

 

Китари с вариращ радиус (Compound radius)

Съществуват китари с вариращ радиус на фингърборда, който постепенно се увеличава от нъта към високите прагове. Идеята е такава китара да е удобна както за ритъм, така и за лийд. Някои от тях са на достъпни за начинаещ цени.

 

Покритие (Finish)

При електрическите китари финиша не променя толкова тона, колкото при акустичните. Не е нужно да го мислите толкова, понеже производителите отчитат този факт при направата на инструмента.

Сатенените китари, често се „излъскват“ в следствие на контакт с ръцете ви. Получават се гланцирани петна, които може да не ви допаднат. Китарите без лак или с натурален финиш, които са боядисани, са податливи на драскотини и изтъркване на боята. Имайте това предвид, когато избирате такава китара, важно е тя да свири добре, но визията също може да се окаже важна за вас.

 

Bridge

Има два основни типа бридж: тремоло и фиксиран. Тремоло бридж (или whammy bar, понякога наричан и Floyd, което е марка бридж) ви позволява да гмуркате (dive) или да огъвате всички струни едновременно, но такъв бридж може да изкара струните от строй. Фиксираният бридж е по-стабилен от към настройване и понеже е фиксиран към тялото, някой музиканти смятат че осигурява повече състейн от тремоло бриджа, който „плува“ над тялото.

Няма да задълбаваме в различните видове бриджове, но имайте предвид нещо важно. За начинаещи не е задължително, но е добре е когато китарата ви е екипирана с тремоло бридж, тя да разполага и с Locking Nut. Той притиска струните, като отнема част от напрежението върху ключовете и същевременно ви осигурява по-стабилна настройка на китарата.

 

Адаптери (Pickups)

Повечето китари разполагат с по два адаптера, един близо до нека (Neck Pickup/Rhythm), който осигурява по-плътен звук и един до бриджа (Bridge Pickup/Treble), който осигурява по-изчистен тон. 3-позиционен ключ ви позволява да избирате между двата адаптера или да ги смесите. Някой китари имат 5-позиционни ключове, които смесват адаптерите и променя взаимодействието между фазите им с цел получаване на различно звучене. Трети или среден адаптер също е често срещано явление и позволява още повече възможности за смесване.

Два основни въпроса, които възникват при избора на китара са:

Активни или пасивни адаптери – няма по-добри, има по-подходящи за дадена музика!

Възможни комбинации:

  • Humbucker/Single coil/Humbucker (HSH);
  • Single coil/Single coil/Single coil (SSS);
  • Humbucker/Humbucker (HH);
  • HSS и др. конфигураци.

В интерес на инстината ще ви бъде доста трудно, като начинаещи, да откриете разликите между активни и пасивни адаптери, освен ако не използвате професионална помощ. Както вече стана ясно звукът се постига благодарение на много фактори, но не винаги е задължително да постигнете желаното звучене с голяма инвестиция.

 

Електроника

За съжаление на този етап трудно бихте различили качествата на електрониката и потенциометрите в дадена китара, без да имате възможност да я сравните с доста по-скъпа и добра такава. Хубавото при по-бюджетните електрически китари е, че елементите за подмяна са евтини и лесни за смяна при нужда.

 

Ключове (Tuning pegs)

Ключовете, които държат струните на вашата китара фино настроени, са изключително важни! Тук имаме два типа: затворени и отворени ключове. Затворените са по-устойчиви на ръжда и не се нуждаят от много поддръжка или честа подмяна, за разлика от отворените.

 

Необходими аксесоари за електрическа китара

Струни

Експериментирайте на воля! Струните са най-лесно подменящата се част от вашата електрическа китара и са сравнително евтин консуматив. Един от най-честите размери, с които китарите излизат от завода са 10-46 или 9-42. Тук е момента да разясним и казусът с размерите. Първата цифра показва размера на първа струна, а втората цифра обозначава размера на шеста струна. В право пропорционално отношение е и дебелината на струните, от където произлизат и еквивалентите на тези размери, като light, medium и hard. Дължината, респективно дебелината на струната, е определяща за лекотата при свирене, но това отново е доста индивидуална характеристика. За сега имайте предвид, че просто е по-добре да започнете с по-леки струни и да експериментирате, докато откриете вашите.

Много често във физическите магазини е възможно да забележите, че струните на китарата са леко корозирали, тъй като това са мострени бройки, които са изпробвани от неясен брой клиенти. Това е поправимо и то на място. Може да помолите да ви заменят струните директно в магазина. Късането на струна също не е фатално, просто първите пъти подмяната, особено при тремоло бридж, ще бъде лек шок за вас, но ще свикнете с това ? Най-лесно се късат най-тънките струни, съответно първа и втора. На пазара има комплекти струни, които умишлено включват 2 броя от тях.

 

Тунер

Никой не очаква от вас да можете да настроите правилно инструмента си от самото начало. Въпреки напредването на технологиите бихме ви препоръчали да си закупите хроматичен тунер за вашата електрическа китара, а да не се доверявате на смарт устройствата си. Съществуват малки тунери (щипки), които се захващат на главата на китарата и са идеални за акустични китари, дори и за електрически в тиха среда.

 

Кабели

За да свържете китарата с усилвател или с ефект ще са ви нужни кабели. Качеството на кабелите е изключително важно, защото доста често проблемите със звука идват от там, а начинаещите се стряскат, че има проблем в китарата. Не се пестете за кабели, никога няма да сбъркате, ако купите кабел малко над определения бюджет, а той ви служи вярно дълги години.

 

Метроном

Метрономът може да бъде както полезен, така и разсейващ (за начинаещи). Той е нещо, което да ползвате с цел обучение, тренировка и би могъл да подобри вашите умения значително. Ако си купите такъв, вземете си метроном, който издава звук „клик“, а не „бийп“. „Бийп“ шума е нота в определена честота. Това би объркало ушите ви, когато свирите скали заедно с него, особено в ключове където „бийп“ нотата не принадлежи – звучи все едно свирите грешни ноти.

Дори да не закупите метроном, вече съществуват безброй апликации, които ще ви свършат идеална работа за това!

 

Перца

Перцата са евтини, експериментирайте и с тях. Различните материали, от които са изработени в комбинация с различни размери, създават различна атака и променят малко звученето. Купете си различни размери и изпробвайте.

 

Колан

Добре е да си вземете колан (ако той не е включен в комплекта). Дори да не свирите прави, е по-удобно, когато китарата ви е със колан, например докато ставате за тунера си, пресягате се за кубето и прочие.

 

Калъф

Ако имате възможност изберете китара с твърд кейс. Твърдите кейсове са скъпи и може дори да се окажат по-скъпи от самата китара, но истината е, че те предпазват най-добре. Въпреки това, повечето бюджетни комплекти електрически китари са с включен мек калъф, който ще предпазва китарата ви. Ако не е включен в комплекта – купете си го отделно, добре е да го имате.

 

Комплекти за начинаещи

Много музикални магазини предлагат китарни пакети за начинаещи, които включват доста от споменатите по-горе неща. Много често те включват китара, усилвател, перца, струни, тунер, колан и мек калъф.

Такива комплекти може да откриете и в нашия онлайн магазин. Марките и моделите китари, които предлагаме ние, са бюджетни варианти, които са в оптимално съотношение между цена и качество. Често получаваме запитвания и се срещаме с объркани клиенти, които трудно вземат решение за покупка на такъв тип инструмент. Естествено при нужда от повече информация, относно марките, които предлагаме ние, може да се свържете с нас или да заповядате в магазина ни в град Пловдив.

Успех!